top of page

Brooklyn (2015)

Cijfer: 8

Plot
Brooklyn vertelt het meeslepende verhaal van Eilis Lacey, een jonge Ierse immigrante die rond 1950 in Brooklyn haar weg probeert te vinden. Aangetrokken door het veelbelovende Amerika, verruilt Eilis het comfort van het huis van haar moeder in Ierland voor de oevers van New York. De heimwee verdwijnt snel wanneer Eilis wordt bedwelmd door de liefde. Maar haar nieuw gevonden geluk wordt al snel verstoord door haar verleden en Eilis zal een keuze moeten maken tussen twee landen en twee verschillende levens.

Recensie: Een geslepen diamantje

Soms stuit je op een diamantje binnen het filmlandschap. Brooklyn is zo’n film. Een film waarbij je 111 minuten heerlijk kan genieten. Brooklyn is niet zomaar een edelsteen. Nee, het is ook nog eens een geslepen diamantje. Alles klopt tot in detail. Van prachtige cinematografie tot geweldig acteerwerk. Dit is een film die je niet mag missen.

Ierland

De Ierse jonge vrouw Eilis Lacey woont samen met haar moeder en oudere zus in een klein dorpje. Haar leven lijkt nergens toe te leiden, totdat ze de kans van haar leven krijgt. Ze mag naar Amerika. Met behulp van de kerk wordt haar reis betaald en krijgt ze werk in een warenhuis. Eilis laat het idyllische Ierland achter zich en vertrekt per boot naar Brooklyn. Ondanks dat Eilis haar geboorteland achter zich laat wordt Ierland prachtig weergegeven. Helemaal in contrast met Amerika. Het ruige landschap en de pittoreske dorpjes zorgen voor een gevoel van heimwee. Zelfs als je als kijker nog nooit een voet hebt gezet in Ierland, voel je mee met het verlangen van Eilis om terug te keren naar huis. Het knusse Ierland heeft iets aandoenlijks, helemaal naast het grote Amerika.

Amerika

Eilis heeft het in het begin moeilijk om zich te aarden in Amerika. Ze mist thuis en is niet gelukkig. De film laat op een mooie manier zien welke moeilijkheden iemand tegenkomt die zijn thuishaven achter zich heeft gelaten. Brooklyn sluit dan ook goed aan op de actualiteit. Vluchtelingen verlaten ook hun geboorteland en moeten in een nieuw land zichzelf weer ontdekken. Op een ingetogen manier wordt hier aandacht aan besteed. In Amerika is alles groter, spectaculairder en de wereldvreemde en ietwat naïeve Eilis wordt overdonderd door al het nieuwe. Dit verandert zodra ze de Italiaanse charmeur Tony ontmoet. De loodgieter is smoorverliefd op Eilis en na verloop van tijd is dit wederzijds.

Drama

Na een tragische gebeurtenis keert Eilis weer terug naar Ierland. Tot haar verbazing lijken er nu wel kansen te zijn in Ierland. Zo ontmoet zij Jim, een heer met goede manieren. Een liefdesdrama ontwikkelt zich. Verscheurd door de liefde van twee mannen en twee continenten moet Eilis een keuze maken. In de film zitten genoeg huilmomenten. De kans is dan ook groot dat je een traantje wegpikt tijdens de film. Toch wordt de film nooit over sentimenteel.

Conclusie

Brooklyn is een must see. De 21-jarige Saoirse Ronan, als Eilis, speelt fantastisch en haar Ierse roots komen zeker van pas. Haar overtuigende acteerwerk zorgt ervoor dat je helemaal kunt verdwijnen in het verhaal. Brooklyn is meer dan alleen een liefdesdrama. Het laat op subtiele wijze zien hoe moeilijk het kan zijn om te emigreren. Welke obstakels hierbij komen kijken en hoe je je eigen geluk kan terugvinden. Een dikverdiende acht voor dit geslepen diamantje.

bottom of page